Saturday, April 3, 2010

Pidato Nikmatilah Hidup

Assalammualaikum...

Bapak-bapak, Ibu-ibu, Saudara-saudara sekalian. Nikmatilah hidup yang kita punya. Setiap nafas yang diberi adalah kesempatan. Setiap kedip yang diberi adalah nikmat yang tiada tara. Setiap langkah yang diberi adalah kunci dari pintu amal yang terbuka. Jangan sia-siakan semua itu. Jangan buang kesempatan itu. Nikmatilah hidup.

Tariklah nafas panjang. Ucapkanlah hamdalah sebagai tanda syukur. Sebagai tanda nikmat hidup dapat kita rasakan. Nikmat hidup menghidupkan kita. Hati yang bosan, hati yang sempit, hati yang luka, hati yang kecewa, mungkin itu semua tanda kita salah menikmati hidup. Nikmatilah hidup dengan beribadah. Nikmatilah hidup dengan sholat. Nikmatilah hidup dengan doa. Nikmatilah hidup dengan berkarya. Iya..betul... Nikmatilah hidup dengan berbuat sesuatu.

Insya Allah hati menjadi ringan, bukan karena buatan kita, tetapi hadiah dari penguasa hati. Mungkin kita kalah, mungkin kita mundur, mungkin kita kehilangan tetapi iman semakin tebal, ihlas menghiasi amal, hidup punya makna.

Wassalammualaikum.

No comments:

Post a Comment

Bahasa Merdu - Puisi Cinta

Bahasa Merdu - Pidato